انبوهسازان استان تهران، در دومین جلسه کمیسیون صدور خدمات فنی و مهندسی، مسیر حضور در بازارهای منطقهای را بررسی کردند. از عمان بهعنوان مقصد نخست تا ازبکستان، هدف تدوین نقشه راهی منسجم برای ورود گروهی به بازارهای خارجی است.
به گزارش روابط عمومی انجمن انبوه سازان استان تهران، دومین جلسه کمیسیون صدور خدمات فنی و مهندسی انجمن انبوهسازان استان تهران با هدف بررسی ظرفیتهای صادرات خدمات مهندسی به کشورهای منطقه یکشنبه 5 مرداد برگزار شد. این نشست به ریاست امین بیدی و با حضور حسن نظرزاده دباغ، مدیرعامل شرکت توسعه شهرسازی ایرانیان، مرتضی قاسمپور، رئیس هیات مدیره و مازیار شعبانزاده، مدیرعامل شرکت ماهان البرز برگزار شد.در این جلسه، بررسی فرصتهای صادراتی به کشورهای منطقه در دستور کار قرار داشت.
امین بیدی، رئیس کمیسیون صدور خدمات فنی و مهندسی با اشاره به بررسی بازارهای منطقهای اظهار کرد: فرصتهای بسیار خوبی برای شرکتهای ایرانی در کشورهای همسایه فراهم است و میتوانیم در قالب پیمانکاری، انتقال دانش و تکنولوژی، صادرات مصالح و سرمایهگذاری در این بازارها نقشآفرینی کنیم.
وی با تاکید بر لزوم هماهنگی و همافزایی بیشتر در این مسیر، پیشنهاد کرد مکاتبه با روسای اتاقهای مشترک کشورهای هدف برای معرفی توانمندیهای اعضای انجمن در حوزه ساختوساز انجام شود.
هماهنگی با رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای مقصد برای تسهیل ارتباط و معرفی پتانسیلها و ارسال نامه رسمی از طرف انجمن به وزارت اقتصاد کشورهای هدف بهمنظور معرفی رسمی ظرفیتهای انجمن از دیگر پیشنهادات بیدی بود.
وی به لزوم تاسیس شرکت مشترک با ساختار سهامداری مشخص برای فعالیت حرفهای و هدفمند در کشورهای خارجی هم تاکید کرد.
این عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با بیان اینکه «در ایران دیگر جرات سرمایهگذاری نداریم»، تاکید کرد: بخش خصوصی در کنار دولت آماده همراهی برای حضور در کشورهای دیگر است.
شناسایی کشور عمان بهعنوان نخستین مقصد هدفمند
بیدی گفت: می توانیم کشورها را به چند دسته CIS، کشورهایی مثل عراق، کشورهایی مثل ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دسته بندی کنیم که به نظر می رسد در اولین گام عمان جزو کم خطرترین کشورها باشد. اما مشکل اینجاست همه در عمان تنها وارد عمل شدیم اما ضرورت دارد مجموعه ای با پشتوانه قوی تر تشکیل بدهیم.
در این جلسه مقرر شد با سعید آسویار، نائب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران برای تشریح و مشاوره درباره شهر شیرین و فرصت های سرمایه گذاری و حضور در کشور ازبکستان مکاتبه شود.
همچنین مقرر شد به دعوت کمیسیون، از علاقمندان عضو انجمن که برای حضور در کشور عمان با هزینه شخصی آمادگی دارند، اطلاع رسانی شود و با راهنمایی و دعوت مرتضی قاسمپور، رئیس هیات مدیره شرکت ماهان البرز هیاتی تجاری به این کشور اعزام شوند تا با حضور در محل، نقشه راه ورود یا عدم ورود و چگونگی حضور در این کشور تبیین شود.
یکی دیگر از مصوبات این جلسه این بود که با مشارکت اعضایی که تجربه حضور در خارج از کشور را دارند، پنل انتقال تجربه با رویکرد آگاهی اعضا از فرصت های بین المللی اطلاع رسانی و برگزار شود.
نیازمند صندوق سرمایه گذاری برای حضور در بازارهای خارجی هستیم
در ادامه مرتضی قاسمپور، رئیس هیات مدیره شرکت ماهان البرز گفت: نیازمند صندوق سرمایه گذاری برای حضور در بازارهای خارجی هستیم. در حال حاضر کشور در شرایطی است که باید هرچه زودتر به کشورهای دیگر ورود کند و هرچه تعداد فعالان اقتصادی بیشتر باشد قوی تر عمل خواهیم کرد و موفقتر می شویم.
وی ادامه داد: کشورهایی مثل ترکیه و گرجستان برای سرمایه گذاری مناسب نبوده، ریسک بسیار بالایی دارند و برای فعالیت اقتصادی ایرانیان به صرفه نیستند.
وی با تاکید بر اینکه باید تصمیم هدفمند بگیریم، زیرا پس از ورود به بازارهای خارجی فرصت خطا نداریم، افزود: هر کشوری سه رکن مالی، حقوقی و اجرایی دارد که دو رکن اول بسیار حائز اهمیت است لذا قبل از ورود باید مسائل حقوقی و مالی هر کشور را به دقت بررسی کرد. ما باید در کشورهای منطقه مثل عمان جلسات لازم را تشکیل دهیم و چند بازدید میدانی داشته باشیم.
ضرورت تأسیس هلدینگهای منطقهای برای ورود به بازارهای خارجی
حسن نظرزاده دباغ مدیرعامل شرکت توسعه شهرسازی ایرانیان اظهار کرد: به دلیل ایرانی بودن نام شرکتها، معمولا اجازه فعالیت یا اجرای پروژه در برخی کشورها به ما داده نمیشود. برای عبور از این محدودیت، لازم است هلدینگهایی در مناطق مختلفی از اروپا، آسیا و کشورهای CIS تاسیس کنیم تا از طریق آنها در قالب سرمایهگذاری خارجی فعالیت داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این روش، شرکتهای محلی پروژهها را دریافت میکنند و ما در قالب انتقال کالا و خدمات فنی و مهندسی از ایران، نقش خود را ایفا میکنیم.
وی گفت: تا زمانی که به شبکه جهانی متصل نشویم، این شیوه مؤثرترین راه برای حضور در بازارهای خارجی است. ایران از نظر نیروی انسانی متخصص و مصالح ساختمانی با کیفیت مزیتهای مهمی دارد و با تکیه بر این ظرفیتها میتوان در پروژههای بینالمللی نقشآفرینی کرد.
دباغ گفت: در اروپا نیز پروژههای متعددی در جریان است و با اتخاذ راهکارهای نوآورانه، میتوان به این بازارها نیز ورود پیدا کرد.
