مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

تعیین و تکلیف اراضی بلاتکلیف داخل محدوده‌های شهری آذربایجان‌غربی/ ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک و شناسایی واحدهای خالی مسکونی

یکشنبه 18 تیرماه 1402
تعیین و تکلیف اراضی بلاتکلیف داخل محدوده‌های شهری آذربایجان‌غربی/ ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک و شناسایی واحدهای خالی مسکونی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اراضی داخل محدوده شهرها که خالی و بلااستفاده مانده‌اند شناسایی و تعیین و تکلیف می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه‌لو در دوازدهمین جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: این اراضی در صورت عدم ساخت و ساز، جهت بهره‌برداری تغییر کاربری می‌شوند.

وی ادامه داد: در داخل شهر ارومیه حدود یک‌هزار هکتار زمین داریم که خالی بوده و به نوعی احتکار شده که این اراضی تعیین و تکلیف می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تعیین و تکلیف و ساماندهی این اراضی در راستای اجرای طرح‌های مسکن و ساماندهی توسعه شهری انجام می‌گیرد.

حمزه‌لو افزود: شناسایی واحدهای خالی از دیگر موارد مورد پیگیری است که برای جلوگیری از احتکار واحد مسکونی با جدیت اجرایی می‌شود تا بازار مسکن در آذربایجان‌غربی ساماندهی شود.

وی گفت: بر اساس آمارهای سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۵، حدود ۶۷ هزار واحد مسکونی خالی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲۵ هزار ۷۰۰ واحد مسکونی مربوط به شهر ارومیه است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی بنگاه‌های املاک از دیگر مسائل مورد توجه در ساماندهی بازار مسکن است و عملکرد مشاوران املاک تحت نظارت ناظران ویژه قرار می‌گیرد، اضافه کرد: ساماندهی مشاوران املاک طی روزهای آینده آغاز می‌شود و اقدامات لازم در خصوص بنگاه‌های فاقد پروانه اعمال خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در خصوص روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی، گفت: ۳۴ هزار متقاضی واجد شرایط نهضت ملی مسکن در این استان وجود دارد و تاکنون برای ۳۰ هزار نفر تخصیص زمین صورت گرفته است. 

حمزه‌لو با اشاره به افزایش تسهیلات طرح‌ نهضت ملی مسکن، افزود: تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان شده و نرخ سود بانکی تسهیلات مسکن نیز از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه، گفت: مدیریت بازار مسکن یکی از مطالبات اصلی مردم است و این امر نیز با جدیت از طرف دولت پیگیری می‌شود. 

محمدصادق معتمدیان اظهار کرد: رصد دقیق بازار مسکن و برگزاری جلسات شورای تامین مسکن به صورت هفتگی انجام گیرد و حضور مستمر و جدی دستگاه‌های اجرایی مربوطه لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: تلاش‌های مجموعه راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی برای ساماندهی حوزه مسکن و برگزاری جلسات شورای تامین مسکن در راستای ساماندهی بیشتر این حوزه در سطح استان قابل تقدیر است.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ساماندهی مشاوران املاک از مسائل مورد توجه بوده و در گام‌ نخست باید اطلاعات فعالان این حوزه تکمیل و یک بانک اطلاعاتی دقیق در این حوزه تشکیل شود.

معتمدیان افزود: باید نظارت و رصد دقیق از واحدهای بنگاه‌ املاک انجام گیرد و در صورت شناسایی متخلفان، پلمب واحدهای متخلف انجام شود.

وی بیان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده باید در سریعترین زمان ممکن ۷۰۰ واحد مشاور املاک فاقد پروانه سطح استان ساماندهی گردند و در صورت عدم اقدام متقاضی، باید اقدامات لازم در کوتاهترین زمان ممکن اعمال گردد.

معتمدیان با اشاره به لزوم تسریع در شناسایی واحدهای خالی، بیان کرد: شرکت‌های خدمات رسان در شناسایی واحدهای خالی اقدامات لازم را انجام دهند تا این واحدها نیز شناسایی و تعیین و تکلیف گردند.

وی تاکید کرد: باید اطلاع رسانی دقیقی در سطح جامعه صورت گیرد تا صاحبان املاک، اطلاعات واحدهای مسکونی خود را در سامانه اطلاعات مروبط به املاک ثبت کنند.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به عملکرد راه و شهرسازی در حوزه تامین زمین و اجرای طرح جوانی جمعیت، اظهار داشت: آذربایجان‌غربی رتبه چهارم کشوری را در این بخش کسب کرده و این نشان از عملکرد قابل تقدیر مجموعه راه و شهرسازی است.

 معتمدیان با اشاره به بازسازی بافت‌های فرسوده، اظهار داشت: با اعطای تسهیلات بانکی به خصوص در شهر ارومیه عقب افتادگی هسته مرکزی شهر ساماندهی می‌شوند و اجرای طرح بازآفرینی شهری با جدیت دنبال می‌شود.

 وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن برای متقاضیان اظهار داشت: بانک‌های عامل طی ۲ ماه کل متقاضیان در آذربایجان‌غربی را ساماندهی و تسهیلات را پرداخت کنند.

 http://news.mrud.ir

۱۸ تیر ۱۴۰۲
http://news.mrud.ir |
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.